Co u mnie w kuchni piszczy czyli Lista Zakupów

Postanowiłam Wam przybliżyć kwestię zakupów spożywczych, a konkretnie tego co wkładać do koszyka na zakupach i czego do niego nie wkładać. Swoje żywienie jak i plany dietetyczne moich podopiecznych opieram na tych też produktach. Większość znajdziesz w supermarkecie, a resztę w sklepie ze zdrowa żywnością za newielkie pieniadze (ja polecam badapak) w porównaniu z delikatesami. Dużo z Was myśli ze zdrowe odzywianie musi kosztować krocie, a tak na prawde wiecie ile mnie dziennie kosztuje moja dieta? 15-18zł. Nie licze tu takich zakupów które robie raz na 3 miesiace i wtedy wpada dodatkowe 300-350zł na droższe sprawunki jak oleje, orzechy, suszone owoce czy odżywkę białkowa- ale te produkty nie wychodza w tydzien, wiec suma sumarum i tak wychodzi taniej, niz zamawianie pizzy co weekend ( a można zrobic włąsna pizze na np. owsianym spodzie :P)

BIAŁKO:
-chude mięso : indyk, kurczak (piersi, polędwiczki, sznycle z piersi), królik (nogi)
-podroby drobiowe: serca, wątróbka drobiowa,
-czerwone mięso: steki wołowe z rostbefu/antrykotu, polędwica wołowa SAFA*
-ryby chude: dorsz, flądra, mintaj, karp, morszczuk
-tłuste ryby: łosoś atlantycki (świeży/wedzony na zimno/mrożony), makrela wedzona na zimno, pstrąg tęczowy świeży, tuńczyk świeży (ew puszkowany) *PUFA
-jaja
-(opcjonalnie) odżywka białkowa, aminokwasy EAA, BCAA

TŁUSZCZE:
a.) nadające sie do smażenia i do obróbki termicznej:
-olej kokosowy, śmietanka kokosowa, pasta kokosowa SAFA*
-olej palmowy nierafinowany SAFA*
-masło ghee (klarowane, pozbawione kazeiny i laktozy) SAFA* MUFA*
-smalec gęsi SAFA*

b.) do dodawania na zimno:
-orzechy, pestki, nasiona (min. chia, len (cały, mielony w domu), mak, sezam, dynia, orzech włoski, laskowy, nerkowce, migdały, nasiona konopii) *PUFA *MUFA
-wiórki kokosowe (z wiórek robie paste kokosowa) SAFA*
-oleje lniany, ostropestowy, z orzechów włoskich TŁOCZONE NA ZIMNO *PUFA *MUFA
-awokado *MUFA
-oliwki drylowane, oliwa z oliwek *MUFA

*SAFA inaczej saturated fatty acids czyli nasycone kwasy tłuszczowe. Nie powinny stanowić więcej jak 30% kalorii pochodzących z tłuszczu. Idealnie nadają sie do smażenia i pieczenia, ponieważ ich budowa pozwala na obróbkę termiczną bez ich ‚psucia’, gdy np obróbka termiczna tłuszczy nienasyconych sprzyja tworzeniu rakotwórczych tłuszczy trans. Nie należy się przejmować cholesterolem, jesli je
*MUFA kwasy tłuszczowe jednonienasycone
*PUFA kwasy tłuszczowe wielonienasycone

SKROBIA:
- quinoa (komosa ryżowa)
-płatki owsiane, mąka owsiana
-makaron pełnoziarnisty żytni, orkiszowy
-pieczywo typu ezekiel, pieczywo wielozbożowe, pełnoziarniste
-ryże brązowy, parboiled, jaśminowy itd
-kasze gryczana niepalona, jaglana, bulgur
-ziemniaki
-bataty
-dynia, marchew, groszek, buraki

WARZYWA:
-brokuły
-papryka
-pomidory
-ogórki
-zielone liscie (jarmuż, szpinak, sałata, natki)
-cebula
-cukinia
-grzyby
-fasolka szparagowa
-brukselka
-kalafior
-kapusta
-szparagi
-kabaczek
-seler
-por
-bakłażan

OWOCE:
-jagody
-jabłka
-grejpfruty
-banany
-winogrona
-melon
-mango
-ananas
-kiwi
-gruszki
-sliwki
-owoce suszone BEZ KONSERWANTÓW I CUKRU

INNE
-sól himalajska
-miód (od pszczelarzy, nie z supermarketu gdzie jest ‚mieszanka miodów z krajów UE”)
-przyprawy bez glutaminaniu sodu
-stawia/erytrytol
-ocet ryżowy/jabłkowy
-imbir, cynamon, karob, kakao, młody jeczmien, spirulina
- sosy o niskiej kaloryczności np ketchup, musztarda, sos barbecue nie wiecej jak 150kcal/100g i bez tony konserwantów
-ostropest
-sok z pokrzywy

Wszelkiego rodzaju masła orzechowe robie sama z NIEPRAŻONYCH orzechów (tłuszcze trans)

Co jest na mojej CZARNEJ liście?

-słodycze sklepowe, chipsy, solone orzeszki itp nikgo na prawde nie zastanawia, czemu karpatka mamy moze stac 5 dni w lodówce, a te ciastka na pólce maja 5 lat przydatnosci do spozycia? :P
-gazowane napoje słodzone cukrem czy też słodzone sztucznymi słodzikami
-nektary, soki owocowe, syropy- pierdyliard rafinowanego cukru
-dżemy, konfitury owocowe-jw
-nabiał (nie przeczę, ze ciągnie mnie w strone mozarelli i fety, ale potem mysle o tych martwych bakteriach i masie syfu i mi przechodzi :D)
-gotowe sosy do makaronu/ryżu
-zupki i dania instant
-mrożone gotowe dania z tłuszczem utwardzonym
-margaryny, masła
-białe pieczywo, tortille, pity itp
-wędliny paczkowane (zazwyczaj maja dłuzsza liste składników niz farba do włosów, kogos zastanawia co robi gluten w kurczaku? Mnie tez…)
-wszelkiego rodzaju smarowidła typu pasta z łososia (całe 1,5% hahaha)
-przetwory w puszkach i słoikach z masa E i cukrem (tu bywa różnie)
-wszelkie mieszanki kaw ze smietankami, cukrem itp- juz lepiej kup to mleko jak musisz…

http://www.dreamstime.com/stock-image-grocery-list-image18456391

3 komentarze do “Co u mnie w kuchni piszczy czyli Lista Zakupów

  1. Aniu, przeszukałam internet w poszukiwaniu informacji, które opisujesz na swoim blogu, wtedy nic konkretnego nie wiedziałam, bo każdy podaje zupełnie inne informacje, metody. Wciągnął mnie Twój blog jak dobra książka i nie mogę przestać czytać. Tutaj mam wszystko czego mi trzeba i ufam temu co piszesz. Jesteś świetna, oby tak dalej :)

  2. Śledzę Cię Aniu od dłuższego czasu na instagramie, ale dopiero od niedawna zaczęłam odwiedzać Twojego bloga. Dawka wiedzy jaką tu serwujesz jest imponująca, zwłaszcza że jest zgodna z aktualnymi trendami w nowoczesnej dietetyce. Bardzo Ci dziękuję za ten wpis z listą zakupów, znacznie ułatwia planowanie całotygodniowego jadłospisu przy dość intensywnym trybie życia. Jesteś wspaniałą inspiracją i oby tak dalej. Pozdrawiam i ściskam mocno! ;)

Odpowiedz na „~EwelinaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>