Co u mnie w kuchni piszczy czyli Lista Zakupów

Postanowiłam Wam przybliżyć kwestię zakupów spożywczych, a konkretnie tego co wkładać do koszyka na zakupach i czego do niego nie wkładać. Swoje żywienie jak i plany dietetyczne moich podopiecznych opieram na tych też produktach. Większość znajdziesz w supermarkecie, a resztę w sklepie ze zdrowa żywnością za newielkie pieniadze (ja polecam badapak) w porównaniu z delikatesami. Dużo z Was myśli ze zdrowe odzywianie musi kosztować krocie, a tak na prawde wiecie ile mnie dziennie kosztuje moja dieta? 15-18zł. Nie licze tu takich zakupów które robie raz na 3 miesiace i wtedy wpada dodatkowe 300-350zł na droższe sprawunki jak oleje, orzechy, suszone owoce czy odżywkę białkowa- ale te produkty nie wychodza w tydzien, wiec suma sumarum i tak wychodzi taniej, niz zamawianie pizzy co weekend ( a można zrobic włąsna pizze na np. owsianym spodzie :P)

BIAŁKO:
-chude mięso : indyk, kurczak (piersi, polędwiczki, sznycle z piersi), królik (nogi)
-podroby drobiowe: serca, wątróbka drobiowa,
-czerwone mięso: steki wołowe z rostbefu/antrykotu, polędwica wołowa SAFA*
-ryby chude: dorsz, flądra, mintaj, karp, morszczuk
-tłuste ryby: łosoś atlantycki (świeży/wedzony na zimno/mrożony), makrela wedzona na zimno, pstrąg tęczowy świeży, tuńczyk świeży (ew puszkowany) *PUFA
-jaja
-(opcjonalnie) odżywka białkowa, aminokwasy EAA, BCAA

TŁUSZCZE:
a.) nadające sie do smażenia i do obróbki termicznej:
-olej kokosowy, śmietanka kokosowa, pasta kokosowa SAFA*
-olej palmowy nierafinowany SAFA*
-masło ghee (klarowane, pozbawione kazeiny i laktozy) SAFA* MUFA*
-smalec gęsi SAFA*

b.) do dodawania na zimno:
-orzechy, pestki, nasiona (min. chia, len (cały, mielony w domu), mak, sezam, dynia, orzech włoski, laskowy, nerkowce, migdały, nasiona konopii) *PUFA *MUFA
-wiórki kokosowe (z wiórek robie paste kokosowa) SAFA*
-oleje lniany, ostropestowy, z orzechów włoskich TŁOCZONE NA ZIMNO *PUFA *MUFA
-awokado *MUFA
-oliwki drylowane, oliwa z oliwek *MUFA

*SAFA inaczej saturated fatty acids czyli nasycone kwasy tłuszczowe. Nie powinny stanowić więcej jak 30% kalorii pochodzących z tłuszczu. Idealnie nadają sie do smażenia i pieczenia, ponieważ ich budowa pozwala na obróbkę termiczną bez ich ‚psucia’, gdy np obróbka termiczna tłuszczy nienasyconych sprzyja tworzeniu rakotwórczych tłuszczy trans. Nie należy się przejmować cholesterolem, jesli je
*MUFA kwasy tłuszczowe jednonienasycone
*PUFA kwasy tłuszczowe wielonienasycone

SKROBIA:
- quinoa (komosa ryżowa)
-płatki owsiane, mąka owsiana
-makaron pełnoziarnisty żytni, orkiszowy
-pieczywo typu ezekiel, pieczywo wielozbożowe, pełnoziarniste
-ryże brązowy, parboiled, jaśminowy itd
-kasze gryczana niepalona, jaglana, bulgur
-ziemniaki
-bataty
-dynia, marchew, groszek, buraki

WARZYWA:
-brokuły
-papryka
-pomidory
-ogórki
-zielone liscie (jarmuż, szpinak, sałata, natki)
-cebula
-cukinia
-grzyby
-fasolka szparagowa
-brukselka
-kalafior
-kapusta
-szparagi
-kabaczek
-seler
-por
-bakłażan

OWOCE:
-jagody
-jabłka
-grejpfruty
-banany
-winogrona
-melon
-mango
-ananas
-kiwi
-gruszki
-sliwki
-owoce suszone BEZ KONSERWANTÓW I CUKRU

INNE
-sól himalajska
-miód (od pszczelarzy, nie z supermarketu gdzie jest ‚mieszanka miodów z krajów UE”)
-przyprawy bez glutaminaniu sodu
-stawia/erytrytol
-ocet ryżowy/jabłkowy
-imbir, cynamon, karob, kakao, młody jeczmien, spirulina
- sosy o niskiej kaloryczności np ketchup, musztarda, sos barbecue nie wiecej jak 150kcal/100g i bez tony konserwantów
-ostropest
-sok z pokrzywy

Wszelkiego rodzaju masła orzechowe robie sama z NIEPRAŻONYCH orzechów (tłuszcze trans)

Co jest na mojej CZARNEJ liście?

-słodycze sklepowe, chipsy, solone orzeszki itp nikgo na prawde nie zastanawia, czemu karpatka mamy moze stac 5 dni w lodówce, a te ciastka na pólce maja 5 lat przydatnosci do spozycia? :P
-gazowane napoje słodzone cukrem czy też słodzone sztucznymi słodzikami
-nektary, soki owocowe, syropy- pierdyliard rafinowanego cukru
-dżemy, konfitury owocowe-jw
-nabiał (nie przeczę, ze ciągnie mnie w strone mozarelli i fety, ale potem mysle o tych martwych bakteriach i masie syfu i mi przechodzi :D)
-gotowe sosy do makaronu/ryżu
-zupki i dania instant
-mrożone gotowe dania z tłuszczem utwardzonym
-margaryny, masła
-białe pieczywo, tortille, pity itp
-wędliny paczkowane (zazwyczaj maja dłuzsza liste składników niz farba do włosów, kogos zastanawia co robi gluten w kurczaku? Mnie tez…)
-wszelkiego rodzaju smarowidła typu pasta z łososia (całe 1,5% hahaha)
-przetwory w puszkach i słoikach z masa E i cukrem (tu bywa różnie)
-wszelkie mieszanki kaw ze smietankami, cukrem itp- juz lepiej kup to mleko jak musisz…

http://www.dreamstime.com/stock-image-grocery-list-image18456391

3 komentarze do “Co u mnie w kuchni piszczy czyli Lista Zakupów

  1. Śledzę Cię Aniu od dłuższego czasu na instagramie, ale dopiero od niedawna zaczęłam odwiedzać Twojego bloga. Dawka wiedzy jaką tu serwujesz jest imponująca, zwłaszcza że jest zgodna z aktualnymi trendami w nowoczesnej dietetyce. Bardzo Ci dziękuję za ten wpis z listą zakupów, znacznie ułatwia planowanie całotygodniowego jadłospisu przy dość intensywnym trybie życia. Jesteś wspaniałą inspiracją i oby tak dalej. Pozdrawiam i ściskam mocno! ;)

  2. Aniu, przeszukałam internet w poszukiwaniu informacji, które opisujesz na swoim blogu, wtedy nic konkretnego nie wiedziałam, bo każdy podaje zupełnie inne informacje, metody. Wciągnął mnie Twój blog jak dobra książka i nie mogę przestać czytać. Tutaj mam wszystko czego mi trzeba i ufam temu co piszesz. Jesteś świetna, oby tak dalej :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>